29.6.17

Cocktail van de maand: Peach BBQ Mocktail door Koen Huysmans van Drinktank.be

Om het begin van de zomer te vieren had ik wat vrienden uitgenodigd. Meestal wordt er dan serieus in de barkast gevlogen. Maar voor deze onthouders ... een mocktail. Een cocktail zonder alcohol kan echt wel lekker zijn. Maar meestal zou hij toch nog beter zijn met een scheutje rum of gin. Ik ben de uitdaging aangegaan om iets interessant op tafel te zetten. De Peach BBQ mocktail!


foto en recept: Koen Huysmans


De inspiratie vond ik bij een 'old fashioned', een cocktail waarbij je een sinaasappelschil plet met wat suikers en verder aanvult met ijs, whisky, bitters en eventueel wat soda.


Ik zocht dus een alternatief voor de whisky. De barbecue stond al klaar en mijn fruitschaal liep over van de perzikken. Ideaal! De perzikken heb ik met een beetje grof zout en vanillesuiker gerookt op hibiscushout. Daarna alles in de blender en zeven. Het resultaat is een sap met de kleur van whisky, maar ook de gerookte en ziltige smaak kan je er in terugvinden.



Ingrediƫnten:
  • ½ tbsp suiker
  • Schil van halve sinaasappel
  • 2 cl sodawater
  • 2 cl sinaasappelsap
  • 8 cl gerookt perziksap
  • Takje lavendel

Aan de slag!

Schep de suiker in een old fashioned glas, voeg de schil van je sinaasappel toe en pers de smaken los met de achterkant van je barlepel. Voeg een beetje sodawater toe samen met het perziksap en een scheutje sinaasappelsap. Neem een grote ijsblok en roer je drank goed koud. Werk af met een takje lavendel.

Geniet er van!