2.5.16

tip voor moederdag * Bring it on * Een FERM kookboek voor feest in huis door WITLOV

Filip Fransen en Dirk Gilis maken van jouw feest gegarandeerd een feest. Samen vormen ze sinds 2013 het heerlijke cateringbedrijf WITLOV en sinds kort delen ze ook hun recepten in het ferm kookboek 'Bring it on'.  Nood aan inspiratie voor je lentefeest of bruiloft of een apero op het terras? Geen paniek. Geen stress. Bring it on!

Filip en Dirk onmoetten mekaar voor het eerst ergens in het Pajottenland, de streek waar ik zelf ook ben geboren en opgegroeid. Ze delen mijn liefde voor duurzaam koken en no nonsense tafelen waar smaak centraal staat. Wat zij op tafel brengen zou zo uit mijn eigen keuken kunnen komen, voelt erg vertrouwd en eerlijk en ik zou met een gerust hart mijn keuken en feest aan hen toevertrouwen.



Bring it on! is een boek om met plezier door te wandelen zoals je lange wandelingen kan maken op het Pajottenland. Rustig, geen stress, bladzijden vol ideetjes over vers eten met smaak en liefde op tafel gebracht. Dat is van alle leeftijden.
En feesten, dat is ook van alle leeftijden. En je wil als kok toch ook graag mee aan tafel?
Dat het maar zo simpel is als een goede mise en place en dat je als chef ook gerust een glas mee kan drinken. Daar drink ik op! Dat was ook de basis van mijn eerste kookboek Brunch! uit de keuken van de zussen. Eenvoudige gerechten vol smaak.


                                                                                Foto's: Melvinkobe Photograpy


Filip en Dirk geven je in het boek ook heel wat dankbare tips mee. Zo is er in de inleiding ondermeer een pagina besteed aan hoeveel je nu precies serveert en hoelang zo'n feest gemiddeld duurt. Rekbaar natuurlijk maar ik vind dit een hele goede tip en dat kan denk ik elke kok bevestigen.
De wegwijs in eetbare bloemen toont nog maar eens hoe makkelijk het is om je schalen mooi te versieren met eigen kweek.  Er staan ook heel wat vegetarische recepten in het boek en ze zijn mooi ingedeeld in de seizoenen. Dat maakt mij persoonlijk een grote fan van het boek. Ook wie de keuken niet direct als zijn natuurlijke habitat ziet, kan zonder stress een feestmaal op tafel zetten.

                                                                           foto's: Melvinkobe Photography

Wat dacht je van 'humus en de 10 wijzen' om je apero op te vrolijken? Ik ga alvast voor de kumquat gember caipirinha. De recepten voor de everzwijnpaté en gevulde wilde eendterrine met pistache ga ik zeker eens uitproberen en er is een vegetarische variant: paddestoelen-notenterrine.
Ceviche mag niet ontbreken op je feestmenu en er staan maar liefst 4 versies van in het boek.
De Lam Asado met chimichurri en gelakte eend staan op het favoriete lijstje van mijn zonen. En ja, voor mijn zoetebekken graag ook de croquembouche voor het volgende familiefeest!

                                                                                foto's: Melvinkobe Photography


Praktisch:

WITLOV - www.witlov.be zijn Filip Fransen en Dirk Gilis - catering op maat en op locatie
BRING IT ON - aan 27,95 euro uitgegeven door Borgerhoff en Lamberigts  - ISBN 9789089315670