7.5.16

'Groene boekjes' deel 1* lancering van de groene Gault&Millau 2016-2017

De Groene Gault&Millau

Vorige week werd in het kader van de Week van de Groenten en Fruit vanuit het internationale platform WE'RE SMART WORLD de derde editie van de Groene Gault&Millau gelanceerd.


De slogan van het platform Denk Groenten! Denk Fruit! vertaalt zich in mooie projecten, activiteiten en evenementen gelinkt aan duurzame voeding. Hieruit ontstond ondermeer de jaarlijkse Week van de Groenten en Fruit in mei en de Benelux wedstrijd van de Beste Groentenrestaurants. 


De Week van de Groenten en Fruit ging van start in 2009 vanuit de samenwerking met 'de groentekok' Frank Fol, die16 jaar lang furore maakte met zijn creatieve groentenkeuken in restaurant Sire Pynnock in Leuven. Hij verkocht het restaurant en blies de groentenkeuken voor een breder publiek leven in, ondermeer als culinair adviseur voor de Belgische keten Exki. Een snelle hap maar ook een lekkere hap met lokaal en seizoensgebonden product - en dit was 2009 en nog een lange weg te gaan naar wat nu algemeen goed is geworden. Dank hiervoor, Frank!

                                                                    foto met dank aan Frank Fol

Wat ik persoonlijk erg mooi vind aan het werk van Frank Fol is dat niets 'moet' maar mag: het gaat om je eigen ritme in de keuken met dat van de seizoenen mee.
Groenten en fruit van eigen bodem zijn ook bij mij altijd een rode draad geweest door mijn smaakbeleving. Ik groeide op met groenten en fruit uit de moestuin van mijn ouders en grootouders en toen ik op 15jarige leeftijd besloot geen vlees meer te eten, ging er nog een nieuwe wereld aan smaken voor me open. Lokale markten en boeren en op ontdekking gaan hadden en hebben dan ook nog steeds een vaste plek in mijn agenda.

In 2013 mocht ik op uitnodiging bij Dorien Knockaert voor een artikel in de Standaard Magazine een volledig vegetarische versie van mijn keuken op tafel zetten. Met plezier!
Mijn klanten moeten er soms even aan wennen, maar ik plan nooit echt een menu. Ik ga naar de biogroentenboer, koop wat er goed uitziet en maak dat dan gewoon zo lekker mogelijk klaar.' Nu ja, gewoon. De worteltjes met rozemarijnhoning en pecannoten zijn zo lekker dat ik alleen al daarvoor Els nog eens zou inhuren.
Dorien Knockaert - STANDAARD MAGAZINE
De nieuwe editie van de Groene Gault&Millau gids deelt 'radijsjes 'uit aan de beste groentenrestaurants  maar focust ook op leuke groentenmarkten en bijzondere groentenwinkels. Het boek doet je niet alleen watertanden met zijn heerlijke internationale adressen maar geeft ook heel wat praktische tips mee.

"Ambassadrice van het jaar 2016" is Arabelle Meirlaen. Ze biedt in haar keuken groenten tot in de mooiste verfijning aan.  Deze prachtige lady chef treedt hier in de voetsporen van niemand minder dan Sergio Herman en Nick Bril (2015 Benelux) en San Degeimbre en Gert de Mangeleer (2014 Belgie) en Jonnie Boer (2014 Nederland).

                                                                                        foto: www.Arabelle.be 

Beste groentenrestaurant is aan Vlaamse zijde met chef David Schulz L'air des Sens in Zoutleeuw en aan Waalse zijde met chef Laury Zioul L'eveil des Sens in Montigny - le - Tilleul.
Twee adressen die hoog op mijn lijst van te bezoeken restaurants staan!


                                                                                                              foto: www.vrijmoed.be

Beste veggie menu is zeer terecht in handen van Michael Vrijmoed.
Vorig jaar nam ik mijn spaarvarken mee om samen met Caroline van Avocado Van de Duivel de keuken van Michael te proeven - het spaarvarken staat al terug klaar voor een volgende editie.

Praktisch: 
De groene Gault&Millau kan je in de betere boekhandels en online bestellen. ISBN 9789079273195.
In deze groene gids zijn meer dan 500 culinaire adressen verzameld, van de beste restaurants tot de leukste markten en winkels en zelfplukboerderijen (DOEN!).

Alle informatie rond duurzaam en gezond (EN LEKKER) kan je vinden op het nieuwe platform www.weresmartworld.com