9.12.15

Publiek * Gent

                                                                       foto Olly Ceulenaere: met dank aan Tom Verbruggen 

Olly Ceulenaere was voorheen chef bij Volta en één van de 'Flemish Foodies', door mijn kinderen toen ze klein waren de Flemish Smoothies genoemd (ik heb hun nooit verbeterd, shame on me - vond dat zo heerlijk klinken). Drie topmannen met elk een eigen karakter, gevoel voor humor en vooral een heerlijke eigenzinnigheid. Daarmee genoeg gezegd.
Een topchef met de voeten op de grond, daar hou ik van. Dus toen Publiek openging, stond een bezoek hoog op mijn verlanglijst. Vorig jaar (de tijd gaat gewoon zo belachelijk snel) ging ik er met mijn mama en zus lunchen en dat was erg lekker. En nu was het tijd voor de lunch met Ann, een vriendin die al lang teruggaat met mij. Toen Ann nog een Anneke was en ik een Elsje...
We delen na al die jaren nog steeds onze ups and downs, liefdesverdriet (we gaan dan ook al lang terug) en gelukkig ook een grote liefde voor lekker eten.

Voor haar verjaardag was onze keuze snel gemaakt: lunch bij Olly en Kelly.
En dat het extra gerecht op de kaart nu net het eitje met de handgepelde garnalen was, gaf ons allebei een grote blos op de kaken: lievelingsgerecht! Nostalgie is onze rode draad.

Ann:  foto door Tom Scheire


                                                                      foto: S Marks the Spots 

'You're not lost, you're here', met deze woorden wordt je naar binnen gezogen. En warm verwelkomd.
Kelly liep er rond met een gips en dat doet geen mooie bellen rinkelen bij mij - dus even uit dit verhaal: goed verzorgen! En blijf die mooie glimlach tonen, dat is een stukje van de warmte.

We startten met een glas Riesling en de Snackxx van de dag (en veel bijgebabbel). Het eitje was het grootste succes bij ons allebei en dan volgde een boterzacht stuk varken en een ijsje waar je aan kon blijven lepelen (de karamel).

De Michelinster was en is meer dan verdiend want de kwaliteit is top. Ann en ik zijn allebei single mama dus ons budget is niet echt rekbaar, en dan is het dubbel genieten van zo'n lunch. De pinot noir was onze little black dress voor dit verjaardagsfeestje.
En de boter van Olly is en blijft de lekkerste. Punt.
Ik keer er graag terug.

PUBLIEK
Ham 39 * 9000 Gent * 09 330 0486
di-vrij lunch 12-14h (27euro)
di-zat diner 19-21h (58 euro)