11.10.15

San Pellegrino young talents: Chef Laurent Vandekerckhove * Savarin - Oostende

Deze zomer kreeg ik een bericht van San Pellegrino, met de vraag of ik graag wou aanschuiven aan tafel bij een Young Talented Chef van San Pellegrino.
Jazeker!
Op het menu stond voor mij een vijfgangendiner tot in de puntjes verzorgd door chef Laurent Vandekerckhove.
Mijn eregasten voor de dag waren mijn zus, Iris, en mijn zonen, Joshua en Nathan. Alledrie gerenommeerde proevers...

                                                                           foto: mijn zoon Joshua 

Een dag uitwaaien aan zee en dan zo verwend worden, daar kan je alleen maar blij van worden.
Restaurant Savarin heeft een prachtige ligging, op de zeedijk van de 'koningin der badsteden' met zicht op zee. Je voelt er nog steeds een zweem van glorie.
De chef, Laurent Vandekerckhove, heeft zijn culinaire stempel al op kaart gezet, ondanks het feit dat hij nog maar pril aan het hoofd van deze keuken staat. Na amper 7 maanden voel je zijn handtekening al heel duidelijk in de mooi gepresenteerde gerechten. Het vroegere cliënteel is ondanks de wissel van chef trouw gebleven en door zijn liefde voor lokale producten en verfijnde presentatie heeft deze jonge chef al heel wat nieuw cliënteel voor zich gewonnen. Terecht!

We werden hartelijk verwelkomd, wat voor mij heel belangrijk is want uit eten gaan moet genieten zijn en dat start van zodra je het restaurant binnenstapt. De hele entourage maakt er een mooie culinaire ervaring van, hier staan zaal en keuken mooi in balans. De sommelier, Orry Janssens, verdient een extra vermelding. De aangepaste wijnen waren bij elk gerecht een aangename ontdekking en de bediening was vlot en hartelijk.
De amuses waren als schilderijtjes, zo mooi - en ook ontzettend lekker. Een entrée zoals het hoort: met de champagne werd onze feestelijke lunch ingeleid. Het brood en de garnalenboter waren favoriet bij mijn jongens, vers gebakken brood en goede kwaliteit boter zijn bij ons maatstaf voor lekker. Daar zijn zij mee opgegroeid dus ze voelden zich ineens thuis. 





foto's: Joshua Lockley

Het eerste voorgerecht was een smaakexplosie, balans zuur en zilt en de bijpassende wijn was heerlijk: St Jakobsvrucht * avocado * duindoornbes. Daarna volgde rode poon * garnaal * karnemelk * pastinaak met een verdejo waar we beiden stilletjes van werden. 




    foto's: Joshua Lockley

Omdat ganzenlever naar mijn principes niet tot ons smaakpalet behoort, werden we in plaats daarvan verwend met kabeljauw * gember * wortel * king krab. Dit was Iris' favoriet gerecht: de wortel verscheen in goud en voor de jongens was de king krab een ware ontdekking.  


                                                                    foto: Joshua Lockley

Ons hoofdgerecht was wilde eend * parelgerst * knolselder * hoorn van overvloed en ik weet weer waarom ik zo van de herfstmaanden hou. 


                                                                            foto: Joshua Lockley
Met 3 zoetebekken aan tafel werd het stil toen het dessert verscheen: melkchocolade * yuzu * praliné.
Toen kwam de chef met ons aan tafel praten en bleeft het verbazend stil bij de jongens; de mignardises werden geserveerd en er bleef geen kruimel over. 

Wij weten alvast welk kado er voor onze ouders onder de kerstboom gaat liggen dit jaar. 
De chef heeft een maandelijks wisselend menu en het kerstmenu ziet er al veelbelovend uit. 

Savarin: Albert I-Promenade 75 - 8400 Oostende
059 513171 savarin@dezee.be
openingsuren: gesloten op zondagavond en maandag de hele dag
 jaarlijks verlof: 30 november tot en met 14 december 2015

een aanrader!