13.5.15

op stap * culinaria 2015


Heel af en toe ga ik ook eens 'op stap'. Met mijn notitieboekje en camera mocht ik op uitnodiging voor Culinaria 2015 de afsluiter bijwonen en ook aanschuiven voor  de after-party. En dat het lekker was!

                                                                   foto's: Els Debremaeker

Culinaria 2015 was dit jaar al aan zijn 7de editie toe. Van 6 tot en met 10 mei kon je er een gastronomische beleving op maat 'proeven' (menu) en 'ervaren' (workshops en foodie square) met als uitgangspunt 'Belgium Effect'. Belgisch product in de kijker en mooi uitgewerkt van styling tot menu.



Elke dag kon je kiezen uit twee zorgvuldig geselecteerde menu's van gerenommeerde chefs. 
Op mijn Culinaria-ervaring waren deze chefs van partij. 
Ik had menu 1 gekozen omdat ik benieuwd was naar het gerecht van Alex Joseph van Rouge Tomate, de terechte winnaar van de San Pellegrino Young Chef 2015. 
En mijn persoonlijke favoriete chef van de dag: Kamo Tomoyasu van Kamo.
Mijn buikgevoel zat juist: het bleken ook (naar mijn persoonlijke smaak) de beste gerechten van die dag. 

Maar ik loop vooruit. Als 'welkom' kreeg ik een Leffe aangeboden. Ik koos de Royale Cascade IPA en kreeg er een bijhorend hapje bij.




En ik botste op kennissen! Directie en onderwijzend personeel van PIVA, waar ik in avondopleiding studeerde toen ik Njamelicious opstartte. PIVA nam deel aan Culinaria met een groep gemotiveerde jonge mensen uit het 5de jaar Hotel. Elke chef kreeg 2 leerlingen toegewezen om die dag mee service te doen. Wat een ervaring moet dat geweest zijn voor deze jonge mensen! We gingen dan ook spontaan dag zeggen aan Bart Depoorter van Pastorale, oud-leerling van PIVA. 


En toen riep de Gin. Ik koos voor een Biercee en de barman van dienst was uiterst charmant.
De kennissen van PIVA hadden intussen de meest fotogenieke tafel van de dag weten te bemachtigen, een ware tricolore - en de proeverij ging van start. 

 

                                                                                                                                                        
Onderweg naar de bordjes kwam ik opnieuw bekenden tegen: Mieke en Gino van Migino Delicious Oils . Mensen met een HART voor hun vak en product. Ik ontmoette hen vorig jaar via hun zoon Peter, we stonden samen op Krachtvoer en ik mocht zelfs mee helpen met de styling van de olies voor hun website. De olies en melen hebben gretig hun weg gevonden naar mijn keuken. Binnenkort kan je ook online bij hen bestellen en dat is een echte aanrader. Een portret van deze bijzondere mensen volgt nog op de blog.
Urenlang kunnen wij babbelen over smaak en ruiken en proeven en dat deden we dan ook... tijdens de after party.








Onze  eerste proever was aan onze tafel unaniem al direct in de top 3: Varkenslapje met wilde look (heerlijke saus) door Alex Joseph van Rouge Tomate, zoals ik al zei de terechte winnaar van San Pellegrino Benelux Young Chef 2015. De jonge chef, van oorsprong uit Californië, mag ons volgende maand in Milaan vertegenwoordigen. Ik ben alvast grote fan van zijn keuken.



De Young Chefs: helaas, een kartonnen bord is voor mij echt geen deel van de ervaring van Fine Food - de granité was wel erg lekker.





Mijn grote favoriet van de dag: Kamo. Teryiaki eend met chocolade. En lekkere bijhorende rosé . (Chateau Montguerret, Cabernet d'Anjou 2014).
Doorgaans vond ik de wijn bij de gerechten flauw, het glas te groot om de verfijning gerecht en wijn in balans te krijgen en teleurstellend. Behalve bij Kamo, dit was een heel erg lekkere combinatie (en dat voor iemand die zelden rosé drinkt). Kamo staat hoog op mijn to do lijst van restaurants.



Unaniem een gedeelde derde favoriet aan tafel: Eric Martin van Lemonnier: Zalmforel met erwtjes, rauwe asperges (die waren bij mij favoriet), gerookt ei, speltkorst en gedroogde ham en I cook
Jean-Philippe Watteyne met ei op 63°C groene asperges gerookte paling en (lekkere) crumble.


Desserts zijn niet mijn ding, ik heb geen zoete tand - maar dit dessert van Lionel Rigolet van Comme chez Soi was niet alleen mooi maar ook lekker (al ben ik toch terug naar mijn grote liefde, de kaas gegaan als dessert - mooi Zwitsers koetje en pittige kaas). Al had ik toch graag een Belgische kaas gezien in het thema van dit jaar.



Er was nog meer te ontdekken, dichter bij mijn hart, de artisanale eerlijkheid - brood om je vingers van op te eten van Yves Guns  , Pistolet Original met natuurlijk potjes vlees en pickles van bij Hendrik Dierendonck.







En ik mocht de dag mee afsluiten. Nadat alle bezoekers waren verdwenen, werd er een grote BBQ aangestoken *gevaarlijke producten, die chefs* en restjes zijn de lekkerste hapjes ter wereld (dat weet elke chef). Mét een heerlijke gin en fijn gezelschap van Mieke en Gino. En dat het lekker was!



                                                                               foto: Culinaria