3.4.15

lamsrollade met abrikozen en dadels


Bij Pasen hoort lamsvlees. Ik heb mijn vaste adres waar ik al mijn lamsvlees haal en de slager ontbeent het mooi voor mij (en ik krijg de beentjes mee naar huis om te verwerken in een saus of fond). Deze rollade oogt niet alleen mooi, maar is ook lekker zoetig met de abrikozen en gehakte nootjes. 

                                                                                       foto's: Iris Debremaeker


1,7 -2 kg lamsschouder (ontbeend) * 1 tl harissa * zeezout
voor de vulling: 2 stengels bleekselder * 75 g gedroogde abrikozen * 75 g gedroogde dadels * 2 teentjes knoflook * een handvol verse kruiden: munt, platte peterselie, koriander * een handvol pistachenoten en amandelen

Verwarm de oven voor op 200°C.
Was de selder en snijd fijn. Hak de abrikozen en dadels fijn. Pers het teentje knoflook uit, hak de kruiden en noten (niet te fijn) en meng met de rest van de ingrediƫnten van de vulling.
Spreid de lamsschouder uit op een snijplank en wrijf iin met de harissa en het zeezout. Verdeel het abrikozenmengsel erover, vouw de schouder dubbel en bind het rondom goed vast met keukentouw.
Laat de rollade 1h-1h30 bakken, afhankelijk van het gewicht.
Heerlijk met krieltjes en roergebakken spinazie.