8.3.15

It's a man's world maar vandaag internationale vrouwendag * happy birthday sofie

Het is internationale vrouwendag vandaag en ik heb mijn eigen lijstje 'icons' van vrouwen die me inspireerden en blijven inspireren. Een mooie lijst met ondermeer Anais Nin, Simone de Beauvoir, Audrey Hepburn en Marilyn Monroe (en Julia Child, of course) maar vandaag wil ik graag  Sofie Van Rafelghem in de kijker zetten.




Sofie is zythologist, het woord op zich vind ik al heerlijk: "bier-connoisseur". Je stelt er je bijna onmiddellijk een man met dikke buik, een pen en veel 'verhalen' bij voor maar nee, ja nee... Sofie is een mooie, elegante, jonge vrouw en laat de wereld ook weten dat je én van bier kan houden én vrouw kan/mag zijn.
Vooral 'mag' zijn. De vooroordelen rond bier en vrouwen of vrouwen en bier beginnen eindelijk stilaan te verdwijnen. Sofie heeft ook een column in De Standaard en reist het hele land af om tastings te organiseren. Op haar website, Sofie's world,  kan je alle informatie vinden over wat haar drijft. Een vrouw met een hart voor bier.

Belgian Beer and Food lanceerde gisteren een nieuwe editie van hun magazine met als guest editor Sofie. Het is een bijzondere editie geworden en ik ben toch ook een klein beetje fier dat ik mee in het verhaal van vrouwen en bier zit (een kort interview over hoe ik zelf als chef met bier werk).
Als enige vrouwelijke chef op de Smaakboot heb ik met veel plezier mijn gerechten aan bier gekoppeld en van sinds het begin van mijn eigen kok-aan-huis ligt de focus op streekgebonden producten. Dus ik kan alleen maar toejuichen dat er meer aandacht aan onze bieren wordt gegeven.

Een hele mooie verjaardag, Sofie! En we doen vanavond allemaal proost op jou.
en tot slot "Never listen to what men say, just watch as they do", wijze woorden van Rosa Merckx.


(deze foto van de prachtige dames samen mocht ik van Sofie met jullie delen)