24.10.13

If you are afraid of butter, use cream


Things I love... to watch: films over koken en eten!
Een paar weken geleden lag ik onder een dekentje beetje ziek te zijn op de zetel. Ik kon niet in de keuken staan, maar omdat er bij mij geen dag zonder koken voorbij gaat, heb ik naar een van mijn favoriete films gekeken over mijn kook icoon. Julia Childs, de Amerikaanse chef die les volgde aan de Parijse Le Cordon Bleu school. In het na-oorlogse Parijs was ze daar een uitzondering als vrouw en als niet-franse tussen een klas vol mannen met koksmutsen.   
Er zit een fragment in de film waar ze leert snel uien snijden met een berg uien voor haar. Dat deed me denken aan een aantal jaar geleden, ik stond toen ook zo als leerling chef in mijn keuken een hoop uien aan te vallen met mijn demi-chef, mezelf klaar aan het stomen voor de volgende les. 

In de film wordt Julia Childs vertolkt door de fantastische Meryl Streep. 'I am Julia Childs, Bon appétit' Frans met een heerlijk rond Amerikaans accent. 



Had ik terug in de tijd kunnen reizen, was dit zeker iemand met wie ik heel graag een koffie was gaan drinken en uren over koken zou babbelen. 'All I think about all day is food, I even dream about it all night', Julia, ik begrijp je!



De film gaat niet alleen over Julia Childs die Amerikanen in Parijs leert koken, maar springt ook naar het heden bij Julie, een vrouw die dertig wordt en een blog begint waarop ze elke dag een recept maakt uit de kookbijbel van Julia Childs. Dat stukje van het bloggen komt ook wel bekend voor... Er zit een Julie én een Julia in mij. En er zit veel boter in mijn frigo.



Julie & Julia (2009)