14.1.13

A few of my favourite things - IJsland

Els

Januari geeft me altijd een beetje een onbestemd gevoel - er zit ijs in de lucht maar ook de belofte van de lente - niets zo mooi als de eerste zonnestraaltjes die binnenpiepen. Dat gevoel brengt me altijd op één of andere manier naar Ijsland.


Blue Lagoon Geothermal Spa, mijn ultieme spa droom.


Foto's Ijsland Natuur komen van Pinterest


Tot vorig jaar was IJsland voor mij nog een vage, mysterieus mooie plek- met een pracht van een natuur en vooral ook de muziek, maar culinair had het nog vele geheimen. Tot we Lisa * Latte Lisa * ontmoetten.
En we babbelden - babbelden - urenlang over eten en jawel... muziek!


Icelandic Music
We kennen allemaal Björk, mooie vrouw die mooie muziek maakt. Ik kon niet één quote kiezen, vind ze alledrie zo treffend:
"There is no map to human behaviour"

"People are always asking me about eskimos but there are no eskimos in Iceland"

Deze vind ik ook heel mooi : "There are certain emotions in your body that not even your best friend can sympathize with, but you will find the right film or the right book, and it will understand you"




maar wie weet nog dat ze begonnen is bij The Sugarcubes? (was een van de eerste concerten die ik gezien heb!). 

Toen ik door China reisde, was dit één van de liedjes die me op mijn lange treinreizen in slaap kon wiegen.

   

Muziek uit IJsland is 'en vogue' nu: Sigur Rós is hier welbekend, maar Ólafur Arnalds http://olafurarnalds.com/ nog niet, terwijl het zo een ongeloofelijk prachtige muziek is. Luister maar naar Lost Song. Hoog lullaby gehalte!


Mooie video ook van Bon Iver die de prachtige natuur van Ijsland laat zien, geniet mee:

 
BON IVER "Holocene" from nabil elderkin on Vimeo.