6.11.12

Few of my favourite things - China

Els


Er was eens...

een 'jonge Els in China'

Toen ik voor het eerst China bezocht, reden er enkel fietsen: ja,ja 9 million bicycles in de straten en de hutongs (oude volkwijken) stonden nog recht. Reizen was nog echt reizen met de trein - in derde klasse tussen de kippen en spuwende Chinezen...

Edouard Boubat, 1948

Ik maakte mijn eindwerk voor mijn diploma Sinologie over de Chinese filmindustrie.
Mijn favoriete Chinese filmregisseur, Zhang Yimou, ken je misschien wel van films zoals Raise the Red Lantern en Ju Dou. Gong Li is zijn steractrice en grote liefde (kan ik voor 100% inkomen, wat een prachtige vrouw!)


People keep pushing me to be the center of attention... I would prefer to be on the sidelines, because that's where you see more. Gong Li 

Ik hou ook enorm van de films van Won Kar Wai en dan vooral van In the Mood for Love en Lust, Caution. Beide van mijn favoriete soundtracks. Van de kleedjes die Maggie Cheung, nog zo een prachtige actrice, draagt kan ik urenlang dromen.



Mijn liefde voor Chinees koken is gegroeid tijdens mijn reizen en vooral door de vele oude Chinese omaatjes die me toelieten in hun keuken, lees alles over mijn Pescadores avontuur op Njamelicious website.

Terwijl ik in China achter de wok stond bij de mama van Aji volgde Fuchsia Dunlop als eerste Westerse vrouw een koksopleiding in Szechuan. Daar heb je de meest pittige keuken van China, denk aan bergen chili, mijn lievelingskeuken! Fuschia blijft een grote inspiratiebron voor mij en ik kan vooral hartelijk lachen om haar (al te herkenbare) verhalen! Lees zeker Shark's Fin and Sichuan Pepper eens.

Ik zit tegenwoordig vooral met mijn neus in de kookboeken maar ik kijk er enorm naar uit om als het wat rustiger is deze roman te lezen: Kerry Young, Pao. Een verhaal over Chinezen in Jamaica! Fantastische vrouw, dat zie je op dit filmpje.

Ik woon er wel niet meer maar ik probeer nog altijd zoveel mogelijk China in mijn leven te houden, dat zie je ook op dit filmpje dat de broers Van De Water van mij gemaakt hebben:



Dim Sum - Els Debremaeker from filet-pur on Vimeo.