21.8.12

Few of my favourite things - Paris

Els

Binnenkort zitten we in Parijs en ik droom al de ganse week van a few of my favourite things in Paris.


Rive gauche...dansen op de muziek van Joséphine Baker 
Twee typische francaises, frêle maar sterk en pittig. Edith Piaf heeft me al van heel jong gefascineerd, uren naar haar muziek geluisterd. Toen ik Marion Cottillard zag in de huid van Piaf was ik direct verkocht, onlangs deze prachtige film gezien met haar en Matthias Schoenaerts.



Als ik in Parijs ben, ga ik op zoek naar lekkere delicatessen in originele verpakkingen, potten en flesjes en altijd thee van Damann, op de Place des Vosges.

Deze épicerie gaan we deze keer zeker bezoeken.

Geen baguette smaakt beter dan een echte Franse baguette en deze twee bakkerijen werken vernieuwend en hebben mijn nieuwsgierigheid geprikkeld.
Gontran Cherrier heeft ook in China gezeten net als ik en dat maakt me extra benieuwd. Knappe man ook.
Du  Pain et des idées heeft niet alleen een leuk logo maar ook een leuk filmpje.

Deze Franse chef maakt prachtige kookboeken, inspiratie voor elke dag.

Niemand kan tarte tatin maken zoals Julia Childs, die jaren in Parijs gewoond heeft en de Franse keuken aan de Amerikanen geleerd heeft met unieke passie. Deze tarte tatin heb ik vorig jaar gemaakt en was yummy!

Boeken met verhalen die zich afspelen in Parijs trekken altijd mijn aandacht, deze gaat over drie Amerikaanse vrouwen die een jaar in Parijs gewoond hebben voor ze beroemd werden. Als ik een tijdsmachine had, keerde ik terug naar het Parijs van de jaren 20.
Joanne Harris heeft een tweede vervolg geschreven op Chocolat, het verhaal begint met Vianne die in Parijs woont. En dit boek gaat over Parijs in de oorlogsjaren, een verhaal dat me doet denken aan die mooie foto's van Robert Doisneau